هرآنچه درباره سدیشن باید بدانید

سدیشن عموماً  برای عمل دندان پزشکی یکی از روش هایی است که موجب میشود تا فرآیند درمانی در دندان پزشکی با سهولت انجام شود تا هم بیمار بتواند با ترس خود از عمل های داندان پزشکی کنار بیاید و عمل دندان پزشکی بدون استرس بیمار انجام شود و هم دکتر دندان پزشک با فراغ بال به انجام  فرآیند های دندان پزشکی بپردازد. ترس از دندان پزشکی مختص سن خواصی نیست و میتواند در سنین مختلف مشاهده شود. اما بیشترین ترس های ناشی از اعمال دندان پزشکی هنگام مراجعه به کلینیک برای کشیدن و جراحی دندان عقل رخ میدهد. مشاهده شده که با اینکه فرد شخصاً تحت اعمال دندان پزشکی قرار نگرفته است اما این ترس ها طبق مشاهده شخص از روند درمان سایرین یا طبق گفته ی دیگران در شخص بروز کرده است.

به لحاظ شدت و ضعف و هدف در دندان پزشکی روش های سدیشن با یکدیگر متفاوت می باشند.. بر اساس نوع درمان، مدت زمان درمان و همچنمین میزان اضطراب شما دکتر دندان پزشک شما بهترین روش درمان را برای شما انتخاب می نماید.درست است که دکتر شما روند درمان سدیشن را برای شما انتخاب می نماید، اما این شما هستید که اگر دچار اضطراب  شدید می توانید از دکتر مربوطه تقاضا نمایید تا روش جایگزینی برای بهبود رود درمانتان تغییر دهد.

سطوح آرام بخش به سه سح خفیف، متوسط  و عمیق متغیر است که که با انواع آرام بخش های متغیر متفاوت است. بدیهی است که این آرام بخش ها کاملاً متغیر است اما بیمار باید تحت نظر پزشک در باره روند آن و آنچه قبل و بعد از درمان انتظارشان را می کشد صحبت نماید. از طرفی برای آنکه روند بهبود درمان به درستی انجام شود بیمار باید سابقه پزشکی خود را از انواع  داروهایی که مصرف می کند شامل داروهای تجویزی و مکمل های گیاهی را در اختیار پزشک قرار دهد.

داروی ضد اضطراب:

این دارو برای ذکاهش اضطراب کاربرد دارد و معمولاً آرام بخشی خفیف و با متوسط می باشد.یکی از رایج ترین روشض های که برای افراد دچار اضطراب در دندان پزشکی های تجویز می گردد بی حسی استنشاقی یا همان اکسید نیتروژن یا گاز خنده می باشد.کلاهک کوچکی که روی بینی قرار می گیرد قبل و حین درمان توسط بیمار تنفس می شود.حس خوشحالی و خوشبختی علاوه بر حس مورمور شدن و لمس شدن را برای بیمار در پی دارد. این قرص ها تاثیر ضد اضزراب را نیز بای بیمار در پی دارد. شما به عنوان بیمار معالج حتماً باید از مشکلات پزشکی فعلی خود با دندان پزشک در میان بگذارید تا وی بتواند داروی موثر را برای شما تجویز بنماید تا کارایی مطلوب را برای شما در پی داشته باشدو

آرام بخشی متوسط:این روش بدین نحو است که شما توانایی نفس کشیدن را دارید، واکنشهایتان از بین نخواهد رفت، با کاهش سطح هوشیاری مواجه خواهید شد و همچنین به محرک های کلامی و فیزیکی قادر به پاسخ گویی خواهید بود. این آرام بخش قبل از مراجعه به دندان پزشک مصرف می کند و با نام آرام بخشی هوشیارانه خوراکی یا OCS  شناخته می شود. این آرام موجب کاهش حس بیمار به نسبت درد، صدا و بو را کاهش می دهد. معمولاً از بیمار تقاضا می شود تا یک همراه با خود به کلینیک دندان پزشکی همراه داشته باشد. پس از مصرف دارو برای ایجاد آرامش بیشتر در بیمار، در مطب هم به او دارو داده می شود.

آرام بخش وریدی: آرام بخش وریدی نیز مانند آرام بخش خوراکی می باشد که این حس را به بیمار القا می نماید. عمده تفاوت آرام بخش وریدی و خوراکی محل ورود آن ها به بدن بیمار می باشد. ارام بخش وریدی از طریق تزریق به بدن وارد می شود و اثر آن بسیار فوری می باشد و درمان کوتاهتری می باشد. از عوارض آرام بخش وریدی اثر گذاری کوتاه آن می باشد که آز آثار دیگر آرام بخش وریدی و خوراکی آن است کمه بیمار متصور آن است که درمان فقط چند دقیق در بدنشان تاثیر گذار بوده است.

آرام بخش عضلانی: این آرام بخش غالباً به عظلات ران پا و یا بازو تزریق می شوند. مدت اثر گذاری آن پنج دقیقه می باشد. البته که استفاده از آرام بخش اعظلانی ر دندان پزشکی امکان پذیر نمی باشد.

آرام بخش عمیق: این روش از روش های آرام بخش دندان پزشکی بحساب شمرده نمی شود. در این روش هوشیاری به مقداری است که بیمار به تنهایی قادر به تنفس کشیدن نمی باشد. در این روش واکنش های طبیعی بدن را از دست داده و توانایی واکنش به محرک ها نمی باشد. در این روش از آرام بخش های وریدی و همچنین بیهوشی عمومی استفاده قرار می گردد. اثر این روش تا مدت ها پس از عمل در بدن بیمار باقی می ماند.

یکی از کلینیک های که با بیش از 20 سال سابقه در زمینه کلیه امور دندانپزشکی ائم از لمینت، ایمپلنت، جراحی دندان عقل، کامپوزیت، بریج و سدیشن و ... فعالیت دارد کلینیک دکتر آقاجری هست. شما می توانید با تعیین وقت قبلی از سایت دکتر آقاجری و  یا همچنین با تماس با شماره های مندرج در سایت دکتر آقاجری ضمن بهره مندی از مشاوره کارشناسان شرکت به تعیین وقت قبلی بپردازید.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.